Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Monday, July 4, 2011

Rekod 100 Tahun Kembali ke Gagang

ANMAkhirnya, sebanyak 122,518 fail yang mengandungi rekod kerajaan Negeri Pahang yang selama ini dalam simpanan Arkib Negara Malaysia (ANM) Cawangan Timur di Terengganu telah dipindahkan ke ANM cawangan Pahang di Kuantan.

Semua rekod-rekod yang berusia seawal tahun 1911 terdiri daripada beberapa kategori terperingkat iaitu Rahsia Besar, Rahsia Sulit dan Terbuka telah berada di cawangan Terengganu sejak tahun 1978.

Ketua Pengarah ANM, Dr. Shamsiah Muhamad berkata, operasi pemindahan rekod yang dikenali sebagai Operasi Sirih Pulang ke Gagang itu membabitkan tujuh lori seberat 16 tan tiba di Bangunan ANM cawangan Pahang kira-kira jam 1.15 tengah hari. Operasi pemindahan ini turut dibantu Polis Diraja Malaysia (PDRM) bagi memastikan fail-fail berkenaan selamat tiba ke destinasi.

Operasi pemindahan rekod-rekod adalah membabitkan semua rekod Pejabat Sultan Pahang (1911-1974); Pejabat Istana Sultan (Tengku Arif Bendahara) dari tahun 1938 hingga 1960; Pejabat Menteri Besar Pahang (1950-1981); Pejabat Timbalan Menteri Besar Pahang (1961-1978); Pejabat SUK Pahang (1940-1993) dan jabatan serta agensi kerajaan lain.

Rekod bagi Pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) Pahang pula yang masih berada di ANM Kuala Lumpur tidak dipindahkan kerana para penyelidik boleh mengakses bahan tersebut menggunakan sistem compass apabila ANM Pahang beroperasi sepenuhnya.

KDYMM Sultan Pahang Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri'ayatuddin Al-Mu'adzam Shah berkenan menyempurnakan perasmian bangunan baru Arkib Negara Malaysia Cawangan Negeri Pahang di Indera Mahkota tersebut yang berharga RM25.2 juta di atas tapak seluas dua hektar. Turut berangkat, KDYTM Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Al-Haj Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah.

Tuanku 4 Tuanku 3 Tuanku 5 Tuanku 6 Tuanku 9 Tuanku 8 Tuanku 10 Tuanku 7 Tuanku 2

No comments:

Post a Comment