Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Monday, July 18, 2011

Pasukan Liga Perdana England Pilihan KDYMM Sultan Pahang

Baru-baru ini dalam laporan akhbar ada dinyatakan bahawa KDYTM Tengku Mahkota Pahang merupakan peminat setia pasukan Arsenal.

Sehubungan itu saya telah menerima satu pertanyaan lisan dari seorang pemantau setia Panca Persada yang bertanyakan tentang apakah pula pasukan Liga Perdana England kegemaran KDYMM Sultan Pahang?

Jawapannya : The Gunners (Arsenal). Bagi pasukan dalam Liga Sepanyol pula, baginda memilih pasukan L'equip Blaugrana (Barcelona).

Mengapa Arsenal Menjadi Pilihan?

Logo ArsenalTitah baginda, Arsenal merupakan sebuah kelab yang kaya dengan tradisi dan baginda sering membaca mengenai bekas Pengurus Arsenal, Herbert Chapman (1925 – 1934) yang banyak membentuk sejarah tersendiri.

Arsenal sering dibarisi oleh bintang jagoan sejak tahun 1930-an hinggalah ke dekad-dekad seterusnya iaitu dari zaman Arsenal dibimbing oleh Bertram "Bertie" Mee (1966 – 1976), William John Terence "Terry" Neill (1976 – 1983), George Graham (1986 – 1995) hinggalah era Wenger.

Ternyata pasukan The Gunners ini begitu dekat di hati baginda sehingga mendorongnya melawat sendiri Arsenal Football Club Academy di Hale End. Apabila ada kelapangan, baginda juga akan meninjau pasukan pilihannya itu menjalani latihan selain daripada kerap menonton perlawanan The Gunners di kaca televisyen. Bahkan Pengurus Arsenal, Arsène Wenger merupakan rakan baik baginda.

Pemain Arsenal kegemaran Tuanku pula ialah Thierry Daniel Henry (1999 – 2007) dan semasa era 70-an pula baginda meminati Frederick Charles "Charlie" George (1968 – 1975).

Kisah Menarik Tuanku Sultan dan Thierry Henry

Menurut Yang Hormat Dato’ Setia Amar Segara Dato’ Haji Halim bin Haji Ibrahim, pernah suatu ketika beliau bersiar-siar bersama dengan KDYMM Tuanku di kawasan membeli belah Old Bond Street, London. Ketika itu Tuanku telah bertitah kepada beliau :

Cuba kamu lihat jam tangan saya ini…Jenama Franck Muller. Thierry Henry pun pakai jam yang sama seperti ini…”

Kata hati Dato’ Hj. Halim, minat punya pasal…Jam tangan pun sama

Sumber :

Dipetik dari buku Raja & Rakyat Berpisah Tiada karangan Yang Hormat Dato’ Setia Amar Segara Dato’ Haji Halim bin Haji Ibrahim (2010) Bab “Di Sebalik Seorang Raja Pemerintah”, hlm. 87 – 88.

No comments:

Post a Comment