Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Friday, October 1, 2010

Forum di Balai Rong Seri Istana Negara

Forum TV1

Pada 30 September yang lalu, saya diundang sebagai salah seorang ahli panel rakaman Forum Perdana Ehwal Islam di Balai Rong Seri, Istana Negara. Bergandingan dengan Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, kami membincangkan tajuk ‘1Malaysia 1Ummah’. Pada saya, penganjuran forum kali ini agak istimewa memandangkan inilah julung-julung kalinya pentas forum diperkenankan oleh Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Al-Marhum Sultan Mahmud al-Muktafi Billah Shah untuk ditempatkan dalam Balai Rong Seri, Istana Negara. Semasa penganjuran yang pertama pada 12 Jun 2008, pentas forum yang membincangkan tajuk 'Berkat Mahkota, Islam Sepakat' hanya ditempatkan di Perkarangan Istana Negara sahaja.

Disebabkan Seri Paduka Baginda berkenan berangkat untuk mengikuti forum tersebut, maka seawal jam 5.00 petang lagi kesemua panelis dan krew penerbitan telah diminta berkumpul di Bilik Menteri, Istana Negara bagi taklimat istiadat dan protokol oleh Penolong Datuk Paduka Maharaja Lela. Alhamdulillah sebagai anak Pahang, saya tidak terlalu rungsing memikirkan hal istiadat dan protokol istana memandangkan hal tersebut merupakan suatu kebiasaan kami khususnya warga Jabatan Agama Islam Pahang.

Tepat jam 8.30 malam, Seri Paduka Baginda Yang Di-Pertuan Agong al-Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin tiba di Balai Rong Seri. Ustaz Zakaria Osman (JAKIM) selaku moderator forum, memulakan bicara memohon ampuni limpah perkenan bagi menjalankan aturcara majlis. Selama sejam kami berforum tanpa iklan dan tanpa henti, selesailah forum dan saya terus pulang ke Pahang.

No comments:

Post a Comment