Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Saturday, October 9, 2010

Ijazah Doktor Kehormat Universiti Yarmouk, Jordan

Anugerah 1 YAB Menteri Besar Pahang, Dato’ Seri Haji Adnan bin Haji Yaakob diberikan penghormatan dan sambutan tertinggi semasa melawat Universiti Yarmouk di Irbid, Jordan sempena majlis penganugerahan Ijazah Doktor Kehormat dalam bidang Pentadbiran Pendidikan kepada beliau. Antara yang hadir menyambut kedatangan YAB Menteri Besar ialah Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Universiti Yarmouk, Zeid Rifai, Presiden universiti Prof. Dr. Sultan T. Abu Orabi al-Adwan dan Gabenor Irbid, Khaled Abu Zeid. Turut sama dalam majlis tersebut adalah Duta Besar Malaysia di Jordan, TYT Dato’ Abdul Malek bin Abdul Aziz.

Anugerah 2

Anugerah 3

Dalam istiadat penganugerahan ijazah kedoktoran tersebut, YAB Menteri Besar Pahang telah dipakaikan kalung khas Universiti Yarmouk yang memaparkan simbol peringatan abadi terhadap Pertempuran Yarmuk.

KalungYAB Menteri Besar bersama Datin Sri Dato’ Junaini Kassim menunjukkan kalung anugerah yang diterima. Sebelah kanan beliau ialah Presiden Universiti Yarmouk, Prof. Dr. Sultan T. Abu Orabi al-Adwan

Sebagai makluman, Pertempuran Yarmuk terjadi pada zaman Rasulullah pada tahun ke-13 Hijrah yang melibatkan pertarungan antara tentera Rom dan Islam. Dalam peperangan pada Jamadil Akhir itu, seramai 100,000 orang tentera Rom kalah kepada tentera Islam yang hanya berjumlah 30,000 orang. Peperangan tersebut membuktikan jumlah tentera yang ramai bukanlah senjata terkuat bagi mengalahkan musuh. Keazaman, ketaqwaan dan semangat jitu untuk mempertahankan agama Allah menjadi penentu segala-galanya. Panglima Islam terbilang, Khalid Al Walid dan Abu ‘Ubaidah memimpin pasukan Islam.

Alfu Mabruk ya Pak Long...

No comments:

Post a Comment