Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Wednesday, June 15, 2011

Malaysia Berjaya Menundukkan New Zealand

Pasukan Polo Malaysia berjaya mencipta kejayaan tipis tetapi amat bermakna apabila menewaskan pasukan handalan New Zealand 9 – 8 dalam pertarungan sulung mereka di Kejohanan Asian-Australasian-African Polo di gelanggang Royal Pahang Polo, Pekan.

Ia merupakan perlawanan yang begitu hebat dari kedua-dua pasukan dengan aksi, kemahiran serta semangat juang yang menakjubkan. Ini terbukti apabila kedua-dua pasukan saling terikat 2 – 2 dalam chukka yang pertama dan seterusnya berkedudukan 4 – 4 semasa chukka kedua.

Begitu juga semasa chukka ketiga, kedudukannya adalah 6 – 6 sehinggalah pasukan New Zealand berjaya mendahului 8 – 6 semasa chukka keempat.

Ketika ini pasukan Malaysia telah meningkatkan serangan, danMalaysia hasilnya Huzaini Yunos telah berjaya membuat dua rembatan gol sejauh 60 ela. Kejayaan ini berjaya meningkatkan semangat pasukan Malaysia. Selepas itu, kapten pasukan Shaik Reismann (gambar kanan)pula berhasil meletakkan Malaysia di depan sewaktu perlawanan hanya berbaki 3 minit 45 saat. Pada ketika ini juga seluruh pasukan telah menukar corak permainan kepada bertahan dan ini amat menyukarkan pasukan New Zealand untuk menyamakan kedudukan.

Huziani Yunos (handicap 4) menjadi wira negara apabila menyumbangkan lima gol iaitu setiap satunya semasa tiga chukka pertama dan selebihnya semasa chukka keempat.

Selain itu, Edham Shahruddin (handicap 4) posisi No 2 juga menyumbangkan 2 gol selain Tengku Ahmad Shazril posisi No 1 menyumbangkan 1 gol padang.

Sementara itu Andrew Parrott (handicap 5) di pihak New Zealand juga menyumbangkan lima gol selain Kit Brooks (2 gol) dan Gary Vickers (1 gol).

Apa yang menarik, KDYTM Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Al-Haj Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta’in Billah selaku Presiden Royal Malaysian Polo Association turut tidak dapat menyembunyikan kegembiraan baginda apabila meninggalkan kerusi diraja dan terus bersama-sama dengan penyokong melompat kegirangan sebaik wisel penamat ditiup.

Tahniah Malaysia!!...

No comments:

Post a Comment