Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Monday, May 23, 2011

Pusingan Kelayakan Polo Piala Dunia FIP di Pekan

World Cup LogoPasukan Malaysia akan memberikan persembahan terbaik dalam pusingan kelayakan Polo Piala Dunia FIP dari 13 hingga 25 Jun ini di Pekan bagi menempah tiket ke perlawanan akhir yang akan berlangsung di San Luis, Argentina pada 11 hingga 25 Oktober nanti.

Menurut Presiden Royal Malaysia Polo Association (RMPA) KDYTMRMPA Tengku Abdullah al-Haj ibni Sultan Haji Ahmad Shah, Malaysia merupakan negara yang terkenal dengan kehebatan sukan polo di Asia, namun sehingga kini belum pernah melayakkan diri ke peringkat kejohanan akhir yang diadakan setiap tiga tahun sekali itu. Pusingan kelayakan kali ini melibatkan tujuh buah negara iaitu Afrika Selatan, New Zealand, Australia, India, Pakistan, Nigeria dan Malaysia. Hanya tujuh buah Negara sahaja yang akan menyertai pusingan kali ini memandangkan Singapura telah menarik diri daripada menyertai kejohanan. Tiga pasukan yang teratas akan layak ke pusingan akhir Piala Dunia FIP di San Luis, Argentina pada 11 hingga 25 Oktober 2011 nanti.

Kesemua mereka akan berentap di tiga buah venue yang berbeza iaitu di Royal Pahang Polo Club di Pekan, Putrajaya Equestrian Park di Precint 5 dan juga Royal Selangor Polo Club.

Menurut KDYTM Tengku Abdullah lagi, pasukan Malaysia mempunyai harapan cerah melepasi pusingan kelayakan memandangkan banyak persiapan rapi telah dibuat sebelum ini. Selain menerima latihan dan mengadakan perlawanan persahabatan selama dua bulan di Argentina pada pertengahan September sehingga November lalu, pasukan Malaysia juga turut giat menyertai dua kejohanan sebagai pemanas badan iaitu di kejohanan Polo Terbuka Malaysia dan Terbuka Terengganu.

Baru-baru ini juga, skuad negara telah menyertai Kejuaraan Polo Terbuka Thailand dan muncul naib juara setelah tewas kepada tuan rumah di final. Ditambah lagi dengan deretan penajaan daripada beberapa syarikat gergasi seperti Audi, Genting, Berjaya, Magnum, Sime Darby, Ranhill, Ibil, Eurocopter, 100 Plus dan juga Jaeger-LeCoultre; adalah dijangkakan Malaysia boleh mencipta kejutan kali ini.

Team MalaysiaSkuad negara (dari kiri) Amran Selamat, Edham Shaharuddin, Huzaini Yunos, Shaik Reismann (kapten), Saladin Mazlan dan Tengku Ahmad Shazril.

Sebagai makluman, pasukan Malaysia terdiri daripada Shaik Reismann, 35 tahun (Handicap 3), Amran Selamat, 32 tahun (Handicap 2), Muhammad Edham Shaharuddin, 35 tahun (Handicap 4), Saladin Mazlan, 30 tahun (Handicap 3) dan Tengku Ahmad Shazril (Handicap 3). Shaik Reismann yang merupakan kapten pasukan adalah pemain tunggal Malaysia yang pernah beraksi dalam Polo Piala Dunia FIP iaitu di Jaipur, India pada tahun 2000 di mana ketika itu beliau mewakili Singapura.

Pasukan negara di bawah tunjuk ajar jurulatih Carlos Pandor dari Argentina, dijadualkan bertemu dengan pasukan New Zealand dan India dalam pusingan pertama.

Atas kertas; Afrika Selatan, New Zealand dan Australia yang muncul tiga pasukan terbaik pada kelayakan kali terakhir di New Zealand, dilihat sebagai pasukan pilihan untuk mara ke final. Namun, tiada yang mustahil dalam mencipta kejayaan.

Kumpulan

Zon 1 : Australia, Malaysia

Zon 2 : New Zealand, India

Zon 3 : Afrika Selatan, Pakistan, Nigeria

Jadual

13 Jun : Afrika Selatan vs Nigeria

14 Jun : Australia vs India; Malaysia vs New Zealand

15 Jun : Pakistan vs Nigeria

17 Jun : Malaysia vs India; Australia vs New Zealand

18 Jun : Afrika Selatan vs Pakistan

21 Jun : Separuh Akhir

24 Jun : Tempat ketiga

25 Jun : Pusingan Akhir

fippolo

banner_index_02

No comments:

Post a Comment