Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Thursday, November 4, 2010

Kenali Panca Persada (The Royal Platform)

Saya menerima satu e-mail daripada seorang pemantau setia Panca Persada, bertanyakan tentang apakah sebenarnya Panca Persada?

Sebagai perkongsian maklumat, Panca Persada (The Royal Platform)Panca Persada merupakan bangunan indah empat persegi tirus ke atas, berbentuk lima tingkat bertangga-tangga dan di atas sekali merupakan persada dimana diletakkan dua buah kerusi khas untuk istiadat bersiram diraja yang dilingkung dan dikelilingi oleh pembawa-pembawa alat kebesaran diraja. Bangunan ini kebiasaannya dibuat untuk tujuan istiadat bersiram raja dan isterinya sebelum ditabalkan menjadi raja dalam siri perayaan istiadat tabal raja ataupun kerana bersiram dua pengantin diraja sebagai mengakhiri kerja perkahwinan.

Panca Persada e

Dalam konteks istiadat kami di Pahang, alat-alat kebesaran yang digunakan dalam adat istiadat diraja Pahang (rujuk kembali http://pancapersada.blogspot.com/2009/10/alat-kebesaran-diraja-pahang.html) beserta dengan jejawat-jejawat (pawai-pawai) yang membawa alat-alat itu, akan didudukkan di setiap tingkat Panca Persada tersebut apabila istiadat bersiram bermula.

Panca Persada a

KDYMM Sultan dan DYMM Tengku Ampuan berangkat ke Panca Persada, diiringi oleh YAM Tengku Arif Bendahara Pahang Tengku Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar, Ketua Adat Istiadat Negeri Pahang (paling kanan)

Susunan kedudukan alat-alat tersebut adalah seperti berikut :

  1. Di atas persada, terletak dua buah Petarakna (seakan-akan pelamin) tempat bersiram raja. Air persiraman pula terdiri daripada :

    1. Air Mayang Nyior

    2. Air mayang Pinang

    3. Air Tolak Bala

    4. Air Doa Selamat

    5. Air Tujuh Anak Sungai

  2. Cogan, Bentara Kanan dan Kiri, Dua Pedang, Dua Keris.

  3. Di belakang Petarakna, disusun pula Ternang dan Ketur di sebelah kanan, Pembaran dan Puan disebelah kiri, dua pelayan perempuan sebelah kiri dan dua pelayan lelaki disebelah kanan.

  4. Beberapa pengiring raja berdiri disebelah hadapan Persada.

  5. Tabir-tabir yang dipasang dihadapan Panca Persada dilabuhkan tatkala istiadat bersiram dijalankan.

  6. Alat-alat serba enam bekas yang terdiri daripada :

    1. 16 buah Ternang diletakkan di tingkat pertama dari atas.

    2. 16 buah Pembaran diletakkan di tingkat dua dari atas.

    3. 16 buah Dian diletakkan di tingkat tiga dari atas.

    4. 16 Kain Dukun diletakkan di tingkat empat dari atas.

    5. 16 orang Ahli Dikir didudukkan di tingkat lima dari atas

Panca Persada d

Istiadat Bersiram sedang dilangsungkan

Alat-alat ini dengan jejawat yang membawanya diatur di sebelah kiri dan kanan tangga dan tingkat Panca Persada itu dengan dua di kanan dan dua di kiri keempat-empat penjuru Panca Persada tersebut.

Jejawat-jejawat (pawai-pawai) itu hendaklah memakai pakaianPanca Persada b seragam berwarna putih bersampin hitam dengan tanjak hitam tanpa keris bagi lelaki atau berbaju putih dan berkain hitam bagi perempuan serta bertudung kepala. Mereka akan membawa tiga jenis peralatan iaitu 16 Payung Berkembang, 16 batang Tombak dan 2 bilah Lembing. Jejawat-jejawat yang membawa tiga jenis alat ini berbaris di kiri dan kanan jalan menghala ke tangga naik Panca Persada.

Panca Persada cPerarakan DiRaja sedang menuju Istana Abu Bakar, selepas Istiadat Bersiram

(Rujukan : YAM Tengku Arif Bendahara Pahang Tengku Ibrahim ibni Sultan Abu Bakar; Peraturan Adat Istiadat Raja-Raja Negeri Pahang, 1971, hlm. 23 – 24).

No comments:

Post a Comment