Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Saturday, April 14, 2012

Darjah Yang Maha Utama Kerabat Diraja Malaysia

Baru-baru ini telah dikeluarkan gambar rasmi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-14, Al-Sultan Almu’tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu’adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah (rujuk gambar bawah).

Agong Ke-14

Hamba sebenarnya agak terkejut dengan gambar rasmi kali ini. Ada sesuatu yang agak bercanggah dengan protokol serta tradisi turun temurun institusi Yang di-Pertuan Agong. Apa yang hamba maksudkan adalah pemakaian selempang D.M.N. iaitu Darjah Utama Seri Mahkota Negara (Most Exalted Order of the Crown of the Realm) yang pada hakikatnya tidak bersesuaian dengan kedudukan tertinggi Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong.

Sebagai perkongsian, anugerah D.M.N secara tradisinya hanya dipakai secara rasmi oleh Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong sahaja dan hanya menduduki keutamaan ke-8 dalam senarai Keutamaan Persekutuan. Darjah ini mudah dikenali menerusi selempangnya yang diperbuat daripada kain sutera kuning dan di tengahnya terdapat jalur merah dan hujungnya berikat reben. Di kedua-dua belah tepinya terdapat jalur kecil putih di antara dua jalur kecil berwarna biru (rujuk gambar bawah).

DMN

Darjah Yang Maha Utama Kerabat Diraja Malaysia (D.K.M.)

Secara tradisinya, mana-mana Sultan yang ditabalkan sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong akan memakai kalung D.K.M iaitu Darjah Yang Maha Utama Kerabat Diraja Malaysia (Order of the Royal House of Malaysia). Ianya merupakan darjah yang tertinggi antara sepuluh darjah Anugerah Diraja Malaysia dan tidak mempunyai darjah kecil berbanding D.M.N yang hanya merupakan darjah yang kedua tertinggi dalam Anugerah Diraja di Malaysia.

Anugerah ini sebenarnya amat eksklusif dan amat terhad kerana ianya hanya dikurniakan kepada Baginda Raja yang pernah menjadi Yang di-Pertuan Agong. Bilangan ahlinya pula terhad iaitu seramai sepuluh orang sahaja berbanding D.M.N. yang terhad kepada 30 orang. Darjah D.K.M. mudah dikenali kerana ianya diperbuat daripada kain sutera berwarna merah dan hujungnya berikat reben (rujuk gambar bawah).

DKM

Sebagai seorang yang pernah ditabalkan sebagai Agong, Tuanku Alhaj Abdul Halim telah pun menerima anugerah ini pada Februari 1971 (perhatikan selempang merah di bawah).

Tuanku Abdul Halim 5

Hamba berasa janggal tatkala melihat upacara pertabalan kerana julung-julung kalinya selempang D.K.M. tidak disarungkan berbeza semasa baginda memegang jawatan sebagai Timbalan Yang di-Pertuan Agong yang jelas memperlihatkan selempang D.K.M.

sultan_kedah_5 Perhatikan selempang D.K.M. yang disarungkan dalam pakaian rasmi Di-Raja Kedah yang dipanggil “Sikap” semasa baginda menjadi Timbalan Yang di-Pertuan Agong

Pertabalan 2012Perhatikan selempang semasa upacara pertabalan 2012

imagepertabalan4Perhatikan selempang merah semasa pertabalan Al-Wathiqu Billah, Tuanku Mizan Zainal Abidin

Begitu juga bagi KDYMM Raja-Raja dan Sultan yang pernah ditabalkan sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, secara tradisinya akan memakai selempang D.K.M.

sultan_perak

Raja Perlis

Yaa…Mungkin hal ini teknikal sahaja bagi sesetengah pihak di Bahagian Istiadat dan Protokol….

Wallahu A’lam.

PerbandinganSelempang berbeza

No comments:

Post a Comment