Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Wednesday, May 21, 2014

“Gading Bersilang” Yang Hilang

Tahun ini warga Pahang memuliakan sambutan ulangtahun pemerintahan ke-40 Kebawah Duli Yang Maha Mulia Sultan Haji Ahmad Shah al-Musta’in Billah Ibni Almarhum Sultan Abu Bakar Ri’ayatuddin al-Mu’adzam Shah, DKP.

Tanggal 7 Mei 1974, KDYMM Tuanku telah menaiki takhta sebagai Sultan dan Raja Pemerintah ke-5 bagi Negeri Pahang Darul Makmur serta segala jajahan takluknya.

Bersempena dengan itu jua lah, banyak acara dilaksana dan arca yang dibina demi untuk memuliakan sambutan ulangtahun tersebut.

Hamba sekadar ingin berkongsi pandangan terhadap sebuah monumen yang telah dibina berhampiran persimpangan lampu isyarat jalan Sultan Abu Bakar dan Sultan Ahmad di Bandar Diraja Pekan.

Berdasarkan caption, monumen ini dibina khas sempena memuliakan ulangtahun ke-40 pemerintahan KDYMM Tuanku.

Arca 1

Jika dilihat berdasarkan gambar di atas, monumen ini jelas menampilkan ciri-ciri kesenian dan identiti Pahang menerusi cogan Kebesaran Negeri Pahang (Daun Kopi), Tombak Panjang dan Tombak Enam Belas serta dua pedang terhunus yang biasa digunakan oleh Bentara Kiri dan Bentara Kanan.

Cuma…Apa yang janggal, gading gajah di kiri dan kanan…

Tradisi “Gading Bersilang” Negeri Pahang

Gading Bersilang

Berdasarkan buku berjudul “Gading Bersilang: Sejarah Jabatan Perkhidmatan Haiwan Negeri Pahang” tulisan Dato' Dr. Mohamad Azmie bin Zakaria (Jun 2006):

...Gading bersilang...menjadi lambang pemerintahan Negeri Pahang yang besar, hebat dan gah dengan aura magis manusia menguasai haiwan terbesar di atas bumi…

...Gading bersilang...menjadi mercu tanda kemenangan akal mengatasi kekuatan dalam pertarungan “brawn” vs “brain”…

...Gading bersilang….menggambarkan keakraban…

Disebabkan tradisi “Gading Bersilang” inilah, majoriti daripada arca atau monumen di Pahang akan menggunakan simbol gading yang disilangkan. Contohnya:

Picture1

Namun hamba mendapati kebelakangan ini, rancak sungguh pembinaan monumen, logo atau arca yang kurang menepati ciri-ciri asal jatidiri Negeri Pahang. Yang paling jelas, astaka serta hiasan sempena Tilawah al-Quran Peringkat Kebangsaan baru-baru ini:

wert

Namun hamba fikir hal ini hanya perkara kecil sahaja bagi sesetengah pihak. Cuma yang perlu kita sama-sama elakkan, jangan sampai lambang gading Pahang kelihatan seakan-akan lambang “Raja Bersiong” di Kg. Siong, Baling, Kedah (gambar bawah)...Kelak kita ditertawakan nanti…

Baling

Arca 2

No comments:

Post a Comment