Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Saturday, June 18, 2011

India Benam Malaysia

Impian Malaysia untuk ke peringkat akhir Polo Piala Dunia FIP di San Luis, Argentina pada 11 – 25 Oktober nanti dinafikan oleh India selepas pasukan itu menewaskan Malaysia 5 – 12 semalam.

Pasukan Malaysia yang melengkapkan pusingan awal kejohanan dengan berbekalkan dua mata hasil kemenangan ke atas New Zealand 9 – 8 pada perlawanan pertama. Namun, kekalahan yang agak besar pada perlawanan dengan India ini telah meninggalkan Malaysia dengan perbezaan - 6 gol.

Dalam perlawanan tersebut, Huzaini Yunus telah berhasil meledakkan lima gol, manakala dua gol lain disumbangkan oleh Shaik Reismann dan Tengku Ahmad Shazril.

Samir Suhag Seperti dijangka, skipper pasukan India Samir Suhag (+5) berjaya menjaringkan tujuh gol sementara gol-gol yang lain diledakkan oleh kapten pasukan Kolonel Tarun Sirohi (+3), Simran Shergill (+4) dan Mejar Vishal Chauhan (+2). Pada penghujung chukka ketiga sahaja pasukan India telah mendahului Malaysia dengan 6 – 2.

Kekalahan Malaysia kepada India sebenarnya tidaklah mengejutkan Panca Persada. Seperti yang telah dinyatakan sebelum ini, pasukan India bukanlah calang-calang pasukan kerana mereka pernah bermain sebanyak dua kali di peringkat akhir Polo Piala Dunia FIP iaitu pada tahun 1995 dan 2001. Kedudukan terbaik dalam kejohanan ini adalah di tempat kelima iaitu pada tahun 1995.

Selain itu, mereka juga telah membuat persiapan yang amat rapi untuk kejohanan ini apabila telah menjalani latihan intensif termasuklah sesi penyesuaian cuaca di Nusantara Polo Club, Indonesia sejak 20 Mei hingga 10 Jun yang lalu.

Kehebatan pasukan India juga mungkin ada kaitan dengan susur galur sejarah sukan polo itu sendiri. Dari sudut sejarah, walaupun permainan polo versi moden dipopularkan oleh orang-orang British, namun dari sudut sejarah ia sebenarnya bermula di Manipur (salah sebuah negeri di India). Masyarakat tempatan di Manipur memanggil permainan ini dengan ‘Sagol Kangjei’ atau ‘Kanjai-Bazee’. Bukan setakat itu sahaja, kelab polo berciri moden yang pertama juga telah ditubuhkan di Assam, India pada tahun 1834.

Sementara itu pasukan yang belum pernah kalah setakat ini iaitu Afrika Selatan dan Pakistan akan bertemu hari ini untuk melengkapkan pusingan awal masing-masing. Kemenangan besar mereka ke atas Nigeria dengan jaringan 13 – 5 and 15½ - 7 menjadikan mereka begitu selesa untuk menjadi pilihan ke Piala Dunia FIP.

Selain itu, pasukan Australia yang merupakan pasukan pilihan kejohanan, kembali memperolehi semangat baru selepas kemenangan 7 – 5 ke atas New Zealand.

Kepada pasukan Malaysia, usah kecewa. Kita meriahkan Kejohanan Polo Liga Kebangsaan Royal Pahang 2011 yang akan berlangsung pada 1 hingga 10 Julai 2011 nanti…

No comments:

Post a Comment