Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Friday, June 17, 2011

Rahsia Kejayaan Pasukan Polo Malaysia

rajafirhad

Di sebalik cakap-cakap tentang kejayaan pasukan Malaysia menewaskan New Zealand baru-baru ini, tiba-tiba muncul nama Raja Mohammad Firhad bin Raja Azidin (gambar kiri). Selain perancangan cemerlang jurulatih Carlos Pando serta kegigihan para pemain, ramai yang tidak menyedari bahawa peranan seorang anak Malaysia yang bertugas sebagai Jurulatih Kecergasan bagi pasukan Polo Malaysia sebenarnya merupakan ‘buah sulit’ kepada peningkatan prestasi pasukan Malaysia.

Perlantikan beliau sebagai Jurulatih Kecergasan pasukan Polo Malaysia adalah atas titah Presiden Royal Malaysian Polo Association, KDYTM Tengku Mahkota Pahang Tengku Abdullah Al-Haj Ibni Sultan Haji Ahmad Shah Al-Musta'in Billah sendiri. Timbul pertanyaan, mengapa beliau dipilih? Firhad yang masih bertugas sebagai pensyarah di Fakulti Sains Sukan dan Rekreasi, UiTM Shah Alam ini sebenarnya bukanlah calang-calang jurulatih.

Berasal dari Johor Bharu, Firhad yang baru berusia 36 tahun rupa-rupanya adalah bekas Jurulatih Kecergasan pasukan bolasepak Laos semasa Sukan SEA 2009 di Vientiane. Segalanya bermula apabila tuan rumah Sukan SEA ke-25 itu meminta Persekutuan Bola Sepak ASEAN (AFF) mencarikan seorang jurulatih kecergasan bagi pasukan bolasepaknya. Kebangkitan pasukan bola sepak Laos yang berjaya buat pertama kalinya layak ke pusingan separuh akhir ketika itu mengejutkan banyak pihak. Namun akhirnya mereka ditewaskan oleh pasukan bolasepak Malaysia dengan jaringan 3 – 1.

Selain Laos, beliau juga berkesempatan menimba pengalaman selama tiga bulan di Kelab Hoang Anh Gia Lai, sebuah kelab bolasepak terkemuka di Vietnam. Bersempena dengan temasya Sukan SEA di Indonesia pada bulan Disember ini, Firhad sekali lagi telah ditawarkan oleh Laos untuk membantu pasukan bolasepak mereka namun ditolak memandangkan beliau berhasrat untuk menyambung pengajian ijazah kedoktoran dalam bidang Sains Sukan sama ada di Australia atau di England pada penghujung tahun ini.

Kepakaran beliau ini telah berjaya dihidu oleh KDYTM Tengku Mahkota Pahang. Lantas sejak bulan lalu, Firhad telah dipanggil untuk membantu pasukan polo semasa berlangsungnya Terengganu Open Polo Championships.

Memetik titah KDYTM Tengku Mahkota Pahang tentang prestasi kerja Firhad : “Firhad has done a world of good in terms of fitness”…

Syabas…

No comments:

Post a Comment