Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Thursday, December 30, 2010

Istiadat Berandam Suri

Baru-baru ini saya menerima pertanyaan daripada seorang pemantau Panca Persada berkenaan salah satu adat istiadat istana iaitu Berandam Suri.

Istiadat Berandam Suri ini kebiasaannya dilakukan kepada putera dan puteri seseorang keturunan diraja. Adat ini dijalankan sebagai menunjukkan rasa sukacita, gambaran kasih sayang serta kesyukuran yang tidak terhingga atas kurniaan Allah menambahkan bilangan keluarga diraja.

Istiadat ini sebenarnya telah bermula semenjak saat sebelum kelahiran putera atau puteri itu lagi yang boleh disenaraikan seperti berikut :

Istiadat Sebelum Bersalin

Sebelum bersalin, seorang bidan akan ditempah. Justeru, alat-alat berikut diperlukan bagi menjalankan upacara ini iaitu :

  1. Kain alasan 44 helai (kain-kain berkualiti tinggi seperti kain emas dan lain-lain).
  2. Lampan berisi air zam zam, emas, perak dan buah kurma bagi upacara belah mulut.

Istiadat 1 Istiadat 3Istiadat 2 Contoh Istiadat Menempah Bidan di Istana Negara pada 25 Mac 1983

Istiadat Selepas Bersalin

Setelah lahir, putera atau puteri tersebut akan dikerat pusat, disiram dan dipersalin dengan pakaian selengkapnya. Putera atau puteri tersebut akan diletakkan di atas 44 helai kain jung, sarat dengan brang-barang kemas. Selepas itu sebanyak 16 das tembakan dilepaskan*.

Selepas itu, putera atau puteri tersebut akan dibawa ke tengah majlis di dalam istana. Azan dan iqamat dikumandangkan. Upacara belah mulut dilangsungkan dengan menggunakan air zam zam, buah kurma, asam, garam, emas dan perak. Kemudian, doa dibacakan oleh golongan ulama’ (kebiasaannya oleh Sahibus Samahah Mufti atau al-Fadhil Qadhi). Selesai istiadat tersebut, barulah putera atau puteri itu dibawa masuk ke tempat yang dikhaskan.

Istiadat Berandam Suri

Setelah berlangsung 2 istiadat di atas, maka barulah dilangsungkan pula Istiadat Berandam Suri. Pada kebiasaannya istiadat ini akan dilangsungkan dalam masa 7 hari pertama selepas putera atau puteri itu dilahirkan. Namun kebiasaannya di Pahang, upacara ini diadakan dalam masa 40 hari putera atau puteri itu berumur dan disambut sekali dengan majlis akikah.

* Peringatan

Sekiranya putera atau puteri tersebut mangkat semasa lahir atau sebelumnya (dalam perut), maka kurniaan 16 das tembakan meriam masih terkanun dan perkabungan akan berlaku jua.

No comments:

Post a Comment