Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Tuesday, September 29, 2009

Pemprosesan

Melikas : Menjalin urat-urat benang supaya kejat dan rapat. Sutera yang sudah digatih pada kayu Gelendong disarungkan ke atas Catuk dan diikat pada kayu Likas atau Daun Ruwing.

Menerau : Proses awal dalam kerja menenun. Kerja ini dilakukan melalui satu alat dinamakan 'Detarau' atau Gergisi Rahat Penerau, tempat benang diletakkan pada satu tapak Ruwing.

Mengani : Mengatur corak (ragi) kain, iaitu satu warna diselang-selikan pula dengan warna lain sehingga selesal pembahagian 'lerang' kain sarung (mengikut lebar lerang pilihan penempah). Mengani juga bermaksud menentukan panjang pendek kain tenunan serta helaian-helaian yang dibuat mengikut ukuran tertentu.

Mengatih : Mengeringkan lagi benang sutera dengan mengikatkannya pada kekayu yang diberi nama Catuk dan Gelendong Buluh.

Menggembar : Proses menjalinkan benang agar sama kasar atau sama halus. Untuk mengembarkan benang mesti gunakan 3 atau 4 Peleting yang diletakkan ke atas alat Pemetik. Kemudian punca benang pada Peleting ditarik dan jadikan satu. Semangkuk air bersih disediakan, gunanya bagi melalukan benang sutera sebelum diikat pada Peleting lain. Proses ini mengambil masa 2 hingga 3 hari untuk sekati benang.

Menjemur : Mengeringkan air (lebih kurang 3/4 kering) supaya benang tidak kusut dan sempurna keadaannya.

Menyusuk : Menolak benang ke dalam gigi jentera untuk proses menggulung benang ke papan gulung. Apabila proses ini sempurna, benang itu dihubungkan pula kepada 'Karap' seterusnya diletakkan ke atas peralatan Kek untuk ditenun sehingga selesai.

No comments:

Post a Comment