Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Tuesday, January 3, 2012

Ungkapan “Duli”

Bagi golongan agamawan literalis, upaya untuk mengungkapkan kalimat “Duli Yang Maha Mulia” kepada Raja-Raja Melayu memang merupakan sesuatu yang amat berat. Alasannya pelbagai : kerana prinsip, isu akidah dan juga maruah manusiawi.

Namun bebaru ini hamba terserempak dengan cabutan keputusan Fatwa Jemaah Ulama' Majlis Agama Islam Kelantan pada 2 Februari 1993 berkaitan polemik ini. Agak ironi, orang Melayu di Kelantan sebagai sebuah Negeri Melayu Tidak Bersekutu; dilihat lebih responsif dalam merungkai kemelut “Duli” yang tidak berkesudahan ini berbanding dengan agamawan di Perak, Selangor, Negeri Sembilan dan Pahang. Walaupun fatwa ini belum diwartakan, sedikit sebanyak ia membuka ruang untuk perbahasan lanjut.

Tajuk :

MENGENAI KEKEBALAN RAJA-RAJA, UCAPAN DULI YANG MAHA MULIA KEPADA RAJA-RAJA

Isu :

Pengerusi memaklumkan bahawa mesyuarat khas ini diadakan adalah bagi membincangkan beberapa perkara yang menjadi isu berhubung dengan perkara yang berkaitan dengan raja melayu berikutan dengan isu pindaan perlembagaan yang hangat diperkatakan sekarang ini.

Perkara yang akan dibincangkan ialah:-

(1) Kekebalan raja-raja

(2) Ucapan "Duli Yang Maha Mulia terhadap raja-raja".

(3) Cara angkat tangan ketika mengadap raja-raja.

Keputusan :

Jamaah Ulama' membuat keputusan seperti berikut :

1. Bahawa semua manusia tidak mempunyai sebarang kekebalan dari segi hukum kerana mereka semua adalah tertakluk kepada hukum Allah.

2. Hak-hak keistimewaan untuk orang-orang tertentu dalam perkara-perkara tertentu ada di dalam Islam.

3. Pemilihan warna kuning oleh Raja untuk pakaian dan lain-lain, hukumnya harus.

4. Penggunaan ucapan Duli Yang Maha Mulia terhadap Raja-Raja ketika mengadap dan lain-lain hukumnya adalah harus dengan syarat ucapan Yang Maha Mulia Raja-Raja itu tidak diniatkan sama dengan sifat Allah.

Dalil firman Allah Taala:

انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتليه فجعلنه سميعا بصير

Maksudnya : “Sesungguhnya kami telah menciptakan manusia dari setitik mani yang bercampur yang kami hendak mengujinya (dengan perintah dan larangan) kerana itu kami jadikan dia mendengar dan melihat”.

(5) Jemaah Ulamak bersetuju bahawa kedudukan hukum mengenai angkat tangan dalam upacara menyembah raja-raja dibincang semula dalam Mesyuarat Jemaah Ulama akan datang kerana hal ini perlu dikaji dan diteliti secara mendalam dalam berbagai aspek.

Analisis Panca Persada

Hamba bersetuju bahawa isu “Duli” ini boleh menjadi besar jika ia dibesar-besarkan. Jika merujuk kepada kamus, kalimat “Duli” itu sendiri mengandungi maksud yang begitu halus falsafahnya. Bagi orang yang menghayati, dapatlah kita lihat betapa tingginya kebijaksanaan orang tua-tua dahulu dalam menjaga hati daripada dicemari dengan sifat bongkak dan takbur kepada jawatan dan kedudukan. Jika ditinjau dalam kamus :

Duli

Duli

1. Sastera lama abu, debu (yang melekat pada kaki)

Ayat : Maka hancur luluhlah segala menjadi duli;

2. Bahasa dalam baginda

Ayat: maka Duli Yang Maha Mulia pun bertitah kepada sekalian yang hadir;

3. Kaki : Bercemar duli

Bahasa dalam : pergi, berjalan Ke Bawah Duli Tuanku kepada baginda

Mata duli : Buku lali

Menjunjung duli :

a) menyembah, sujud kepada raja

b) mengerjakan perintah raja

Berduli : Sastera lama berdebu

Bahasa dalam : Pergi ke, bercemar.

Moga bermanfaat.

No comments:

Post a Comment