Carian di Pancapersada

Yang Sudi Singgah

Saturday, September 3, 2011

Sejarah Sambutan Raya di Istana Negara

ISTANA NEGARARakyat jelata membanjiri perkarangan Istana Negara

Raya 2011 aTuanku Mizan Zainal Abidin dan Tuanku Nur Zahirah bersalaman dengan rakyat jelata yang hadir pada majlis Rumah Terbuka Hari Raya Aidilfitri di Istana Negara, Kuala Lumpur

Saban tahun Istana Negara akan menganjurkan majlis sambutan Hari Raya untuk rakyat jelata. Saya mendapat pertanyaan dari seorang sahabat, bilakah tradisi ini bermula?

Rakyat 2Secara ringkasnya, tradisi ini dimulakan oleh KDYMM Sultan Haji Ahmad Shah al-Mustain Billah. Baginda yang ditabalkan sebagai Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong ke-7 pada 29 Mac 1979 sehingga 25 April 1984 merupakan pemimpin tertinggi negara yang pertama membuka pintu istana untuk rakyat sempena sambutan Hari Raya Aidil Fitri pada tahun 1403 Hijrah (1983 Miladiah). Sebelum ini Istana Negara merupakan kawasan terkawal yang tidak boleh dimasuki oleh rakyat biasa.

Tindakan membenarkan rakyat memasuki Istana Negara diambil bagi merapatkan lagi hubungan antara Raja dan rakyat (rujuk apendiks C, halaman 229 – 236 wawancara Dr. Farish Ahmad Noor dengan KDYMM Sultan Pahang pada 19 Julai 2010 di Istana Pahang, Kuala Lumpur dalam “From Indrapura to Darul Makmur : A Deconstructive History of Pahang”).

Dikongsikan disini beberapa gambar untuk tatapan.

Rakyat 3

Rakyat 1

Goodies

Cenderamata turut disediakan untuk semua tetamu

Duit Raya

Duit raya bagi yang bertuah…

Pemangku Raja

KDYMM Pemangku Raja Pahang Tengku Mahkota, Tengku Abdullah ibni Sultan Haji Ahmad Shah al-Musta’in Billah turut menyampaikan cenderamata kepada tetamu

Royal Families

Keceriaan bersama Raja Permaisuri Agong, Almarhumah Tengku Hajjah Afzan binti Tengku Panglima Perang Muhammad

Milo

No comments:

Post a Comment